Op de Alfrink vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen een fijne, rustige en veilige invulling van hun pauze hebben. Daarom hebben wij er jaren geleden voor gekozen om met Beweegwijs samen te werken.

Eén keer in de week komt onze beweegwijscoach een ochtend bij ons op school om onze pauzes te begeleiden en om groepen een extra instructiemoment te geven.

Het doel van Beweegwijs op de Alfrink is dat onze leerlingen meer bewegen, doelgericht een activiteit kunnen kiezen en dat er minder conflicten zijn op het plein.

De leerlingen krijgen allemaal instructie op het plein over verschillende onderdelen die ze kunnen doen die dag op het plein tijdens de pauzes. Tijdens de pauzes worden de verschillende onderdelen begeleid door leerlingen van groep 8 (junior coaches).

Deze onderdelen worden op twee vaste dagen in de week klaargezet op het plein, één dag onder begeleiding van onze coach vanuit Beweegwijs en de andere dag regelen de Junior Coaches van groep 8 alles rondom de verschillende onderdelen op het plein.

Wij merken een groot voordeel van deze aanpak.

• Er zijn minder conflicten
  • Er wordt gevarieerder gespeeld
  • Groep 8 leerlingen werken aan hun sociale vaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel
  • Op de dagen waarop wij geen Beweegwijs aanbieden zien we ook dat de spellen nog opgepakt worden door de leerlingen