Visie Jonge kind op de Kardinaal Alfrinkschool

Naast onze visie op onderwijs voor de gehele school, willen wij in dit stuk graag inzoomen op onze visie op ons onderwijs aan het jonge kind.

Jonge kinderen, in de leeftijd van 4 t/m 7 jaar, ontwikkelen zich sprongsgewijs en vragen daarom om een andere aanpak van leerkracht en kennis overdracht.

Deze visie schrijven wij vanuit de kernwaarden die we als Kardinaal Alfrinkschool belangrijk vinden:

Uitdagen         –           Ontdekken                 –           Samen                        –           Structuur

Ontdekkend en spelend leren

Voor ieder individu zijn de drie basisbehoeften van groot belang om tot leren te kunnen komen. Zeker voor het jonge kind, omdat zij de eerste stap binnen het onderwijs maken. Welke basisbehoeften zijn dit?

Relatie: ik hoor erbij. De kinderen voelen zich vertrouwd in de groep samen met de andere kinderen en de leerkracht.

Competentie: ik kan het. Kinderen ervaren door het zelf te doen, zonder hulp van anderen.  Succeservaringen bevorderen de ontwikkeling.

Autonomie: ik kan het zelf. De kinderen krijgen bij ons op school de mogelijkheid om zelf keuzes te maken en hierdoor te leren.

Wij zijn ervan overtuigd dat jonge kinderen leren wanneer zij zelf kunnen ontdekken en onderzoeken. We vinden het daarom belangrijk dat ons onderwijs spelenderwijs aangeboden wordt. Ons ontwikkelingsgericht onderwijs biedt dan ook genoeg mogelijkheden om kinderen te begeleiden in de zone van hun naaste ontwikkeling.

Speel- en leeromgeving

Onze lokalen bieden genoeg ruimte om onze leerlingen te laten ontdekken. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Wij vinden daarom vrije keuze in het spel heel belangrijk. Zelfgekozen activiteiten spelen een grote rol binnen de muren van onze school. In de groepen 1, 2 en 3 hebben wij apart een kiesbord. Hierop staan activiteiten die in het klaslokaal gekozen kunnen worden. Daarnaast werken wij wekelijks ook groepsdoorbroken. De leerlingen kunnen dan kiezen voor een speel- en leerplek buiten de eigen groep. Ze kunnen dan samen werken en leren.

Door de ruime keuze aan materialen die wij op school hebben, bieden we de kinderen veel mogelijkheden om te kiezen.  Ontwikkelingsmaterialen, constructie- en knutselmaterialen, maar ook de verschillende speel – en leerhoeken staan centraal in onze klassen.

Zo hebben we bijvoorbeeld in beide kleutergroepen een vaste huishoek en een bouwhoek. Vanuit deze rijke speelleeromgeving is het de taak van de leerkracht om ieder kind zich in zijn of haar eigen leerproces te laten ontwikkelen.

Volgen van de ontwikkeling

Door veel te observeren volgen wij onze leerlingen nauwkeurig. Onze observaties verwerken wij bij de kleutergroepen in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. In groep 3 volgen wij de kinderen door middel van onze vaste methodes en houden we de ontwikkeling bij in de desbetreffende programma’s.

De leerlingen van groep 1 en 2 zitten gecombineerd bij elkaar in de groep en werken dus gedurende de dag ook samen aan activiteiten en spelen met verschillende leeftijden in verschillende hoeken.

Zo leren ze met eenieder van de groep om te gaan, te leren en werken. Een enkele keer, gericht op de activiteit, bieden we aanbod aan homogene of heterogene groepjes. Wanneer de leerlingen naar groep 3 gaan, komen zij bij leeftijdsgenoten in de groep.

Jonge kinderen ontwikkelen zich in hun eigen tempo. Dit vraagt van de leerkracht om kinderen op maat te bedienen. Met op maat bedienen bedoelen we dat we kijken naar de individuele ontwikkeling van het kind en dat we daar bij aansluiten.

Dit kan betekenen dat een kind extra instructie krijgt op verschillende ontwikkelingsgebieden, maar ook dat er extra uitdaging geboden wordt aan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Wat we hierbij van groot belang vinden is de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind. Op de Kardinaal Alfrinkschool leren we kinderen dat ze binnen een groep ook zichzelf te mogen zijn. We maken hierbij structureel gebruik van de sociaal-emotionele methode Kanjertraining. Bij de Kanjertraining is iedereen een kanjertijger!

Organisatie

Onze dagen zijn gestructureerd. We werken met dagritmekaarten, zodat de dagplanning visueel gemaakt wordt. Dagelijks starten wij met een inloop aan tafel met ontwikkelingsmaterialen of een inloop met beweging in de speelzaal. In deze tijd is er aandacht van de leerkracht aan ieder kind om hem of haar te verwelkomen. Ook is er ruimte en tijd om extra aandacht te schenken aan een korte instructie. Het kind kan zelfstandig en actief bezig gaan met iets wat klaar ligt voor hem/haar.  In groep 3 is de structuur in de dagplanning ook aanwezig. Wij werken in deze groep meer met weektaken en de methode, samen worden deze programmagericht weggezet in de planning. De focus in groep 3 ligt vooral op de basis van lezen en het leren rekenen. Hier volgen wij de methodes Veilig Leren Lezen en Semsom als leidraad.

Thematisch werken

We werken in periodes van 6 tot 8 weken aan verschillende, actuele thema’s. Dit om de nieuwsgierigheid van de leerlingen te blijven prikkelen. Binnen de verschillende thema’s, komen veelzijdige activiteiten aan bod. Deze worden allemaal weggezet in een overkoepelend themaplan. Van onze leerlingen wordt ook eigenaarschap verwacht, door zelf inbreng bij bepaalde activiteiten te verzorgen. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van een thematische hoek. De leerlingen kijken hierbij wat er nodig is om deze hoek nog uitdagender te maken. De leerkracht heeft hierin een begeleidende rol en houd goed in de gaten hoe de routine- en aanbodsdoelen ingezet worden.